data visualisatie

door brainies

zodat eentjes en nulletjes visueel inzicht geven

data visualisatie.

zie in één oogopslag wat data je wil zeggen

Als het goed is heb je alles al in huis om data te verzamelen en op te slaan over jouw website, webshop of fysieke winkel. Top! Zo niet, lees dan nog even snel wat data analyse voor jou kan betekenen.
Een volgende stap is data visualisatie. Jij wilt natuurlijk groeien met je website of webshop, dus zullen ook meer mensen jouw website bezoeken. Zo komt er continue meer en nieuwe data binnen. Die gegevens kunnen waardevol zijn voor je bedrijf, mits je er iets mee kunt natuurlijk. Om dit overzichtelijk en begrijpelijk weer te geven, zodat je in één oogopslag kun zien wat de data jou wil zeggen, is er datavisualisatie: een overzichtelijke weergave van data. 

wat is data visualisatie?

diagrammen en grafieken die data visueel maken

In het kort omschrijf ik data visualisatie graag als een visuele weergave van data.
Zoals eerder vermeld is er ontzettend veel data beschikbaar én deze neemt alleen maar toe naarmate jij meer bezoekers naar je website trekt. Om dit inzichtelijk te maken, is er datavisualisatie.
Het komt er op neer dat de nulletjes en eentjes vervangen worden door visuele diagrammen, grafieken en tabellen.Het is immers wetenschappelijk bewezen dat beelden sneller opgenomen worden dan tekst. Geldt dit ook voor jou?

de voordelen van data visualisatie

zie kansen en knelpunten in één oogopslag

Door gebruik te maken van datavisualisatie worden “eentjes” en “nulletjes” toegankelijker. Patronen zijn immers gemakkelijker te herkennen als ze in een visuele vorm zoals een grafiek of diagram zijn verwerkt. Zo begrijp je beter wat data jou wil vertellen. En uit deze inzichten kun jij je website verder optimaliseren én de doelgroep nog beter bereiken en bedienen. 

Een van de grote voordelen van datavisualisatie is dat ingewikkelde cijfers en rekensommen ook voor leken begrijpelijk worden. Dit is fijn zodat iedereen binnen je bedrijf (ook de mensen die het wat minder op cijfers hebben) begrijpen wat er in het bedrijf gebeurt. Maar ook voor derden is het interessant. Wil je een keer de groei van je bedrijf delen of andere cijfers? Dan is een datavisualisatie toegankelijker en begrijpelijker dan een cijfer met een procentteken erachter.

Door de data in visuele vormen te gieten worden de gegevens overzichtelijk en kunnen trends gemakkelijk ontdekt worden. Je kunt een visualisatie zo uitgebreid of specifiek maken als je zelf wil. Door ook data en seizoenen te betrekken kun je bijvoorbeeld heuse trends ontdekken. Welke maanden wordt er het beste gepresteerd en wat hangt daarmee samen? Hoe voorkom je die dip in de zomermaanden en welke doelgroep is gedurende het gehele jaar stabiel? Allemaal inzichten die dankzij datavisualisatie zichtbaar worden.

Dat je met datavisualisatie snel inzicht verkrijgt, weet je nu wel. Maar een ander voordeel is dat het ook nog eens snel is. Er hoeven geen rijen en kolommen meer worden geanalyseerd voor er conclusies kunnen worden getrokken.

hoe zet je data visualisatie in?

betaalde tooling of gratis beschikbare tooling

Het visualiseren van data kan op verschillende manieren. Je kunt data ook combineren om verbanden inzichtelijk te maken. Het zal je verbazen wat er allemaal mogelijk is. Voor het visualiseren van data kun je natuurlijk good-old excel gebruiken. Daarmee kun je gemakkelijk diagrammen en tabellen opstellen, maar gemakkelijk betekent niet snel. Want eerlijk is eerlijk: het is nogal een tijdrovende klus.
Persoonlijk ben ik een fan van Google Data Studio. Het voordeel hiervan is dat deze tool gegevens van onder andere Google AdWords, Google Analytics, Facebook ads en Search Console integreert. Ook is het mogelijk om andere databronnen toe te voegen zoals spreadsheets. Hierdoor kan data uit verschillende bronnen gecombineerd worden tot een visualisatie. Zo krijg je een representatief en volledig beeld.

Scroll naar top