conversie optimalisatie

door brainies

zodat jouw website nog beter gaat converteren

conversie optimalisatie.

van bezoekers naar klanten

Top, Gefeliciteerd! Je hebt een website online staan omdat je hiermee iets wil bereiken; het verkopen van producten, het genereren van leads of misschien nog wel een andere reden. Je hebt ongetwijfeld veel geïnvesteerd in het ontwerp en de bouw van de website, het maken van content en marketing campagnes om meer bezoekers naar je website te trekken. 

Toch zie je dat de verkopen of leads uitblijven. Bezoekers worden dus geen klanten. Dit is zonde van al het geld en de energie die je in de website hebt gestoken. Blijkbaar is er onvoldoende ingespeeld op de wensen van de bezoeker, maar waar gaat het mis? Conversie optimalisatie geeft inzicht in het bezoekersgedrag en vertaalt dit naar heldere adviezen voor je website.

wat is conversie optimalisatie?

website hobbels weg, meer transacties

Je kunt conversie optimalisatie over verschillende delen van je website of webshop toepassen. Door conversie optimalisatie toe te passen richt je je op het wegnemen van obstakels in website of webshop waardoor bezoekers beter, sneller en gemakkelijker overgaan tot een aankoop of een contact.

voorbeeld 1
Stel je voor dat je de eigenaar bent van een webshop met fotocamera’s. Op jouw webshop komen per maand 5.000 bezoekers. Deze bezoekers bestellen gezamenlijk 100 producten (en betalen deze). In dit geval is jouw conversieratio 2% per maand.

voorbeeld 2
Dit voorbeeld is niet alleen toepasselijk op webshops, maar ook op websites. Stel je namelijk voor dat je wederom 5.000 bezoekers per maand hebt, waarvan er 100 een contactformulier invullen op je website. In dit geval is jouw conversieratio wederom 2% per maand.

Bovenstaande voorbeelden illustreren wat conversie is. Wanneer je wilt dat jouw conversieratio stijgt van 2% naar 3%, dan doe je aan conversie optimalisatie.

CRO Tooling.

gereedschap om conversie optimalisatie 

analytics-graph-bar

CRO en Webanalytics

Data is de basis van elk CRO-traject. Wellicht heb je al toegang tot statistieken van jouw website via een Google Analytics account. Heb je dit nog niet? Neem gerust contact op met Brainies om de mogelijkheden voor data anlyse te bespreken of om Google Analytics te koppelen aan jouw website. Vanuit Google Analytics kun je namelijk eenvoudig data analyseren en kunnen de eerste verbeterpunten voor conversie al gevonden worden.

CRO en Heatmaps

Met heatmaps kun je precies zien waar bezoekers op jouw website naar kijken en klikken. Dit geeft dus goed weer hoe een bezoeker zich gedraagd op de website. Er kunnen verschillende soorten heatmaps gebruikt worden: op basis van muisbeweging, op basis van clicks en op basis van scrollgedrag.

CRO en A/B Testing

Meten is weten. Wanneer je de data inzichtelijk hebt en het bezoekersgedrag geanalyseerd hebt kunnen er optimalisatiepunten worden voorgesteld. Dit kan gedaan worden middels een A/B test. In een A/B test krijgen bezoekers op de website één van de twee versies van de website te zien. Op basis van vooraf ingestelde doelstellingen wordt bepaald welke versie het beste presteert. Een simpel voorbeeld is een button die in versie A rood is en in versie B groen. Ook kun je aan de hand van een hypothese een A/B test starten.

conversie optimalistie in de praktijk.

je website of webshop optimaal inrichten

Om website bezoekers te laten converteren moet je website of webshop optimaal ingericht zijn. Voorbeelden van conversie optimalisatie zijn:

  • Het makkelijker maken van je aankoopproces voor meer transacties
  • Het aanpassen van een kleur, tekst of vorm van een button voor meer aanvragen
  • Het herinrichten van een pagina om meer inschrijvingen te genereren
Scroll naar top